معرفت نفس در تفسیر المیزان
39 بازدید
محل نشر:
رواق اندیشه » خرداد 1382 - شماره 18 (22 صفحه - از 49 تا 70)
نقش:
نویسنده
سال نشر:
00/0/0
وضعیت چاپ :
چاپ شده
نحوه تهیه :
فردی
زبان :
فارسی
هدف آفرینش انسان، عبادت خدای متعال و رسیدن به کمال مطلوب است، چنان که در سوره ذاریات آیه 56 میفرماید: «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون». بهترین راه شناخت پروردگار و عبادت او، شناخت خویشتن است چنان که در حدیث نبوی آمده است: «من عرف نفسه فقد عرف ربه.» نویسنده مقاله به کاوشی پیرامون معرفت نفس در تفسیر المیزان پرداخته و اثبات میکند که تنها عرفان کامل و سعادتبخش، عرفان ولایی و علوی است. طبق نظر علامه طباطبایی، شاهراه عرفان همانا خودشناسی و خودسازی است و بستر اصلی آفاق اندیشههای علامه در حوزه عرفان، آیه کریمه «یا ایها الذین آمنوا علیکم أنفسکم»(2) میباشد و آن را کلید سلوک و شهود معرفی مینماید. در پایان نتیجهگیری میکند که مرحوم علامه، قرآن، احادیث و روایات را منبع مستقل و اصیلی برای عرفان جامع میدانند و عرفان قرآنی و اهل بیت علیهمالسلام ؛ یعنی وصول به مقام شهود حق در عالم و آدم را بر روی همه آدمیان و طبقات و صنوف، گشوده میداند و هر کس را طبق ظرفیت وجودی، تلاش، جهاد و اجتهادش از حقایق معنوی بهرهمند مینماید.